HL-senteret

Jeg var tilstede ved åpningen av Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter igår, og må si at utstillingen virkelig gjør inntrykk. Åpningssermonien var lang, men aldri kjedelig. De ulike musikkinnslagene skapte en spesiellt stemning, men for meg var kanskje høydepunktet talen til Elie Wiesel, som gjorde det sterkeste inntrykket på meg. Dessverre ser det ikke ut som noen har gjengitt den i dagens aviser. Jeg skal se om jeg kan få tak i en transcript og legge den ut. Den er verdt å lese, verdt å reflektere over!

- Shoaib

Kommentarer:
Postet av: Peder Dahl

Takk for at du setter dette tema på dagsorden.Vi må i felleskap bekjempe atl hat og alle fordommer.Keep up the good work Shoaib Sultan.The World of Elie Wieselhttp://video.google.com/videogvp/TheWorldofElieWiesel.gvp?docid=-541754502934590928http://video.google.com/videoplay?docid=-541754502934590928&q=Elie+Wiesel&hl=enTjark Kunstreich attacks Western public and media opinion for failing to counter Islamic anti-Semitisim and tacitly lending legitimacy to Hamas and HizbullahThere is a consensus in the European media which makes the question posed by the magazine Stern seem perfectly natural: "What makes Israel so aggressive?" Israel, as the majority of the European media seems to have agreed, is the aggressor. Even if in Germany explicit comparisons with Israel and Nazi Germany are still taboo, except when made by Jews, the more implicit allusions pointing in the same direction are legion: the media shows Israeli Jews only as perpetrators and aggressors, the majority of images are of men and soldiers, whereas Lebanon seems to be made up of women and children - preferably dead ones. The Hisbollah makes as fleeting an appearance as the misery of the displaced people on the Israeli side. Imre Kertesz recently termed this naive Israel criticism as "Euro-anti-Semitism": recalling Nazi-victims one moment only to criticise Israel all the more vehemently the next (read our feature "The freedom of Bedlam," an interview with Kertesz).

Postet av: Shoaib

Hei, tusen takk for det Peder Dahl, jeg får dessverre ikke brukt nok tid på dette for tiden, grunnet prosjekter på jobb. Ellers er jeg uenig i mye av det som sies på den linken du legger til, men det er vel ikke noe nytt :) men da beveger vi oss mot politikk, noe vi skal la ligge til en annen og mer passende tråd!

25.08.2006 @ 11:37
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Peder Dahl

Nei da vi er ikke uenige, når du tenker etter så forstår du at ingen jøder og intet Israel uten staten Israel og israelsk forsvar.De rasistiske organisasjonene Hamas og Hizbollah at jødene ikke bøyer nakken og underkaster seg deres overopphøyhet.Så lenge jødene ikke velger å være offer for undertrykkerer og forfølgelser men slår hardt tilbake vil dette fortsette.Det vil alltid finnes ekstremistorganisasjoner som vil bekjempe staten Israels eksistens om jødene ikke underkaster seg muslimenes overhøyhet.Dette er historien de siste 60 år og slik var det tidligere også.http://www.youtube.com/watch?v=d51poygEXYUHitler, The Mufti Of Jerusalem And Modern Islamo Nazism

Postet av: Peder Dahl

"Dr" Azzam Tamimi Declares Support For you ??????http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/hardtalk/3985403.stmIn an interview for HARDtalk on Tuesday 2nd November, Tim Sebastian talks to Dr Azzam Al-Tamimi Director of the Institute of Islamic Political Thought in London

Postet av: Shoaib

Det er en virkelighetsoppfatning jeg ikke deler da. :) Jeg mener at både hizbollah og hamas egentlig bare ønsker slutt på okkupasjonen. Hamas' charter tror jeg vil endre seg over tid. Hvis du ser på utviklingen så hadde faktisk hamas holdt på en våpenhvile i lang tid, det var etter diverse aksjoner (deriblant skuddene mot stranden som drepte og lemlestet en hel familie) at de påbegynte kampen igjen. Det er mange spekulasjoner på om hizbollah egentlig ønsker fred. Det er vanskelig å si noe sikkert mtp om de virkelig vil legge ned våpnene om israel ender okkupasjonen av Sheeba Farms, men ett er sikkert, denne diskusjonen vil aldri komme i havn så lenge okkupasjonen fortsetter.Israels aksjoner i siste tiden har heller gitt Hizbollah en heltestatus de ikke kunne drømt om. Jeg tror dessverre at Israels aksjoner gir næring til antijødiske elementer i den arabiske verden, antisemittismen (litt merklig siden araberne er semitter de også, men nok om det) er et relativt nytt fenomen i den muslimske verden (jada, jeg vet om jerusalems stormufti, har hørt den historien ofte nok) ... men det vi ser fremveksten av nå er noe som næres av en (etter min mening) riktig harme over israels aksjoner, men dessverre i endel tilfeller får feil utløp.

25.08.2006 @ 12:37
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Peder Dahl

Sheeba Farms er Syrisk område BASTA ! DET ER FN VEDTAK PÅ DET.Oppdragsgiverne i Syria og Iran vil selvsagt holde konflikten varm og krev at klientene i Sør-Libanon utfører drittarbeide for den finansielle støtte de får fra Iran.Proxy warhttp://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_warhttp://www.nysun.com/article/38326Those who think Hezbollah can achieve its goals need only remember the lessons of history. Certain images come to mind here. For example, the words of the former president of Egypt, Gamal Abdel Nasser, to reporters at a press conference just days before Israel destroyed the armies of Egypt, Syria, and Jordan, "Egypt may be forced to sink the American Sixth Fleet if the U.S. enters the war that will be fought between Egypt and Israel." Nor can we forget Saddam Hussein's warning that American forces would commit suicide at the gates of Baghdad if America attacked Iraq. The most recent images are of Hassan Nasrallah, who a few weeks ago derisively invited the American forces to enter Lebanon where they would be annihilated, and on July 12 vowed to "destroy Haifa … and what is beyond Haifa … and what is beyond what is beyond Haifa."I am filled with grief at the heavy price Arab societies have paid and continue to pay for patterns of thinking that can only be described as divorced from logic, objectivity, and the realities of the age. They have only to look at our recent history to realize that it is filled with thousands of examples proving that those who spoke in the name of "Arab pride and dignity" reaped only the bitter fruit of defeat and squandered God's bounty and resources he bestowed on us to improve the living conditions of our societies — not to finance reckless adventures.

25.08.2006 @ 14:02
Postet av: Peder Dahl

http://www.youtube.com/watch?v=YTcMBdVeySk&mode=related&search=Because They Hate: A Survivor of Islamic Terror Warns America (Hardcover)Because They Hate is a political wake-up call told through a very personal memoir frame. Brigitte warns that the US is threatened by fundamentalist Islamic theology in the same way Lebanon was— radical Islam will stop at nothing short of domination of all non-Muslim countries. Gabriel saw this mission start in Lebanon, and she refuses to stand silently by while it happens here. Gabriel sees in the West a lack of understanding and a blatant ignorance of the ways and thinking of the Middle East. She also points out mistakes the West has made in consistently underestimating the single-mindedness with which fundamentalist Islam has pursued its goals over the past thirty years. Fiercely articulate and passionately committed, Gabriel tells her own story as well as outlines the history, social movements, and religious divisions that have led to this critical historical conflict.http://www.amazon.com/gp/product/0312358377

25.08.2006 @ 14:09
Postet av: Kari Hansen

Når Sultan faktisk, fysisk møter mennesker som har en helt annen visjon for verden enn seg selv - slik som en nynazistisk drapsmann eller en islamistisk terrorist - vil han innse at universell kjærlighet kun er en idé. Man kan prinsipielt forsøke å overbevise seg selv om at man også ”elsker” disse fremmede fanatikerne ”som sin neste”, men det er ikke særlig troverdig. Den vakre drømmen om nestekjærlighet må revurderes. Kompromisset blir en liberalt demokrati der enkeltmennesker får ha sine utopier intakt innen rammen av en livssynsnøytral rettstat. Islamisten, nasjonalisten og ateisten kan leve side om side, så lenge de ikke utøver vold mot – eller misbruker – andre mennesker.En slik resignasjon får kanskje ikke blodet til å bruse, men alternativet er mye, mye verre. Når lengselen etter universell kjærlighet manifesterer seg er det ofte i form av massakrer.

Postet av: Edwin Black

"Hitler's war against the Jews was truly a world war against the Jews. Although, his initial persecution and genocidal programs were directed at European Jewry with blood curdling efficiency, der Führer from the beginning insisted his true enemy was World Jewry. His goal: wipe out all Jews everywhere. The global war against Jewry is amply illustrated by Germany's campaign against Jews in Arab countries, both in North Africa and the Middle East." http://www.farhud.org/farhud.htmlhttp://video.google.com/videogvp/IntrototheFarhud.gvp?docid=4820909332676727479http://video.google.com/videoplay?docid=4820909332676727479&q=Mufti+of+Jerusalem

Postet av: Shoaib

Peder Dahl, det var da fælt så viktig FN vedtakene ble plutselig, men når de går mot israel er de ikke så viktige lengre.En av de beste artiklene om saken (om noe israel vennelig, men med et godt forsøk på å være nøytral og objektiv finner du her:http://www.pij.org/details.php?id=9 )Men ellers er det nå slik at folk i området alltid har ment at de var libanersere ... at SYria mener noe annet (de ser vel nesten ikke på libanon som en uavhengig nasjon) men å skrive basta med store bokstaver hjelper nok ikke i denne saken :)

25.08.2006 @ 22:02
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Shoaib

Kari Hansen: takk for at du ikke inkluderer meg blant disse da :) jeg kan forsikre deg om at jeg ikke løper rundt og tror at alt kan løses om man bare elsva boka ker sin neste .. hva boka til Nazneen Khan har med saken å gjøre er jeg ikke sikker på. Du må no forklare litt nærmere, jeg er en enkel sjel :)

25.08.2006 @ 22:06
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Shoaib

Edwin Black, joda, ingen tvil om at hitler ønsket å utrydde jødene (blant andre) ..

25.08.2006 @ 22:07
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Shoaib

Litt om hva Israel har fått til med sin aksjon:http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601082&sid=a6Oo2REPBi6Y

25.08.2006 @ 22:36
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Peder Dahl

Det er innlysende at agendaen til oppdragsgiverne ti Hisbollah ønsker at området skal være Libanesisk.HISBOLLAH vil gjerne beholde et skinn av legitimitet.Problemet for Islamistene er å opprettholde kampmoralen.http://www.brookings.edu/fp/saban/events/20050519.htmOn May 19, 2005, an off-the-record discussion with an unnamed senior diplomat from an unidentified country at the Washington DC-based Brookings Institution luncheon reported that: "in drawing the 'Blue Line' in 2000, the United Nations looked at more than ninety different maps of the region. Only one of them — which was deemed a forgery — showed the Shebaa Farms as Lebanese."[39]

Postet av: Peder Dahl

Under the puppet Lebanese regime in place since 1990 and the hegemony of the Syrian Baathist occupier of Lebanon, the "Shebaa Farms" issue has become a big lie and a pretext to pre-empt the ability of the Lebanese state to assume its responsibilities, an alibi to maintain tensions along the Israeli-Lebanese border, and a justification for maintaining the Syrian Army in control of the lives of the Lebanese people. Through cheap intelligence and moronic politicial manipulations, including threats, promises and bribes, the Baathies occupier continues today to try and place sticks in the wheels of resolution 1559, but to no avail. Neither the Lebanese people, nor the international community are buying any of it, and the eviction of the Syrian occupier from all Lebanon's territories is imminent.

Postet av: Shoaib

ja det var jo sikre kilder må jeg si .. "an off-the-record discussion" med en "unnamed senior diplomat" fra "an unidentified country" --- hvordan kan man tvile på noe slikt ... også over lunch også ...

26.08.2006 @ 05:42
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Peder Dahl

Et godt Norsk utrykk, VRANGPEIS 1. kart av 90. kart gir deg og diktatorene i Syria og Iran rett.The Sheba'a Farms issue is purely political. In legal terms there is no merit to the claim that the Sheba'a Farms are Israeli-occupied Lebanese territory. In drawing the "Blue Line" in 2000, the United Nations looked at more than ninety different maps of the region. Only one of them—which was deemed a forgery—showed the Sheba'a Farms as Lebanese.MR. JUMBLATT: What I'm saying is that as for the Syrian withdrawal, of course, the States and Europe, particularly France, did play a big role in getting the Syrians out physically, the Syrian troops officially out. As for the Hezbollah, what we are saying, they did their part in liberating the South, but still they claim that they want to liberate the Shebaa Farms. Shebaa Farms as a sovereignty is not Lebanese, maybe as a property is Lebanese, but the sovereignty is not Lebanese. So we're just hooked indefinitely with the weapons with the presence of Hezbollah indefinitely in Lebanon, not for a Lebanese agenda, for a Syrian-Iranian agenda, and Lebanon will be taken as a hostage and used by the Syrian regime for their own purpose, Syrian and Iranian regime. We are now entering a kind of, should I say, new candor in the Middle East or—Persia, Syria, Iraq, and Lebanon.

Postet av: Shoaib

Konroversen er der ihvertfall ... flott om Libanon overtar området, mye av problemene er nok fra kolonitiden, men selv de linkene du viser til viser at saken ikke er så enkel.

26.08.2006 @ 18:35
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Shoaib

Synes denne var interessant .. forsikringer fra USA på at selv om FN skulle bestemme at Sheeba farms tilhører Libanon, så behøver ikke Israel trekke seg ut ... http://www.haaretz.com/hasen/spages/749566.html

29.08.2006 @ 08:40
URL: http://islam.weblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1885656
hits Site Meter