Å fly mens i en muslimsk tilstand

Ordspillet fungerer egentlig mye bedre på engelsk, hvor Flying While Muslim (FWM) bygger på Driving While Black (DWB) som igjen kom fra  en virkelig forbrytelse, Driving While Intoxicated (DWI), altså å fyllekjøre. DWB kom i bruk for å beskrive raseprofilering fra politiets side mot unge sorte menn i (for sorte menn for) dyre biler. Vi ser tendenser til det samme mot muslimer og folk som ser ut som muslimer på flyplasser, dermed begrept, flying while muslim.


Det har etterhvert blitt endel tilfeller av slike hendelser, et eksempel er når to menn, asiater eller arabere, ble eskortert ut av flyet fra Spania til England fordi de skremte de andre passasjerene med sin mistenksomme oppførsel. Denne gikk ut på slike mistenksomme handlinger som å snakke noe som lignet arabisk, ha på seg lærjakker og for ikke å glemme ... de så på klokkene sine. Slike krav fra passasjerene som flyselskapene etterkommer er en del av den allmenne islamofobien i samfunnet.


Dette er ikke noe annet enn en lynsjemobbmentalitet. Et utrolig lærerik og flott blogginnlegg om denne saken her, jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er enig.


Alt dette hadde selvsagt med hele bråket i England rundt denne gruppen som er beskyldt for å ha planlagt å sprenge bomber i transatlanitiske fly. Den saken kan man imidlertid ta for seg en annen gang. Skjedde mens jeg selv var ute på reise, så fikk aldri skrevet noe om dette da.


Dette er ikke noe nytt forsåvidt, det har skjedd en rekke ganger fø, en annen noe eldre sak var når Maher Arar, en Syrisk Kanadier som var på vei fra Tunisia ble arrestert på New York Kennedy Airport.

 

Han ble satt i håndhjern og forhørt i flere dager av INS,  FBI og andre. Han spurte flere ganger om å få snakke med en advokat, men ble nektet dette. Han ble aldri stilt for retten i USA, i en periode var han sendt tilbake til Syria, her ble han torturert, en praksis jeg har snakket om tidligere. Igjen virker det som om hans forbrytelse var FWM.

 

Hvordan ellers skal man forstå det når en full passasjer lager bråk fordi han mistenker en muslimsk kanadisk lege for å være mistenksom. Dette fordi han så ham be. Det reelle problemet er ikke at mannen lagde bråk, men at flypersonalet velger å tvinge legen og to kolleger av flyet. (antageligvis muslimer de og, eller muslim by association ... altså mistenksomme fordi de var med en muslim.)

 

En muslimsk pilot ble tvunget av flyet på en transatlantisk rute. Og hvem husker ikke de 12 muslimene som fiklet med mobilene sine og lo på et fly til India, er det rart folk ble skremt? Hva med de skremmende meldingene alle disse araberne har på t-skjortene sine, fali det! Veldig interessant sak på Al Muhajabah om disse sakene.


På Fox News har man endog foreslått å ha separate linjer og innsjekking for muslimer. Minner det noen andre om et land og et regime vi ikke liker å trekke frem disse dagene? For meg virker det som om dette ikke kan kalles annet enn Apartheid.


Dette er bare noen av de mange tilfellene hvor folk føler seg utsatt for FWM. Så bør man tenke gjennom, er det ikke nettopp slik mistenksomhet og fryktkultur terroristene ønsker? Politikere som bruker folks redsel og mistenksomhet leker med flammen, og trenger å møte motstand.


Noen ser litt humoristisk på det selvsagt, en videoblogg med noen muslimske filmskapere.



Kommentarer:
Postet av: Sexy Sadie

Vel, med typer som f. eks imam Sakander rennende rundt og lærer norske fyrer en vrangart av islam så er det vel ikke så rart at folk blir redde?

19.09.2006 @ 21:02
URL: http://sexysadie.norblogg.net
Postet av: Shoaib

Sexy Sadie: Jeg er uenig med Sikanadar i endel saker, men hva sier han som er skremmende? Tenker du på 9/11 kommentarene hans? Der snes jeg det er viktig og bra at han tar avstand fra terror.

19.09.2006 @ 21:04
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Øyvind, Mechelen

Ummahfilms er jo genialt, da

19.09.2006 @ 22:56
URL: http://www.oyvindstrommen.be
Postet av: Peder Dahl

http://www.ummahfilms.com/ finns men hvor er http://www.ummahair ?

Postet av: Shoaib

Peder: ??? hvor fikk du ummahair fra?

20.09.2006 @ 17:27
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Bassam Tibi

Islams europæisering eller Europas islamiseringJihad som en verdensrevolutionIslam: Islamismen kommer ikke af fattigdom. Den er en vision for ny verdensorden, siger eksperten Bassam Tibi.Bassam Tibi er syrisk-født professor i Tyskland og en af de internationalt mest velanskrevne eksperter i mødet mellem islam og Vesten. [..]»Jihad-kæmperne er ikke fattige muslimer, de ønsker på verdensanskuelsernes niveau en anden verdensorden, og de handler her og nu gennem deres hellige terror. Men en sikkerhedspolitik mod dem kan kun virke, hvis den føres muslimsk-vestligt.Lykkes det ikke, får jihad-kæmperne held med deres propaganda. Den hævder, at den vestlige krig mod terror er en krig mod islam.« De herboende muslimer bliver hidset op af tv-billeder fra f.eks. den nylige krig i Libanon, som er meget nyttige for de islamistiske rottefængere, skriver Tibi. Men vi skal huske, at hverken mellemøstkonflikten eller den USA-dominerede globalisering er årsager til terroren.- Islamismen er langt ældre end de konflikter, vi tænker på.»Det drejer sig om en totalitær ideologi, der bæres af en bevægelse, som opstod længe før grundlæggelsen af staten Israel og begyndelsen på USA's engagement i Mellemøsten. Det muslimske Broderskab blev i 1928 stiftet i Kairo, og derved fødtes ideen om en muslimsk verdensrevolution, der gælder som den nye tolkning af jihad. Den 11. september 2001 var altså et højdepunkt, ikke et nybrud.« Vi må forhindre, at de herboende muslimer køber idéen om en verdensrevolution, vi må vinde indvandrerne og europæisere de unge frem for at udgrænse dem, hedder det hos Tibi. Men de skal ikke pakkes ind i kritikløs tolerance.»Hvis vi muslimer forlanger ligeberettigelse, må vi også tillade, at der stilles krav til os. Dertil hører frem for alt , at demokratiske muslimer sammen med vestlige demokrater ikke nøjes med at pukke på fejl i vestlig udenrigspolitik eller Europas manglende evne til at integrere os.- Både i den muslimske verden og i Europa burde muslimer engagere sig overbevisende mod jihad-islamismen som den nye totalitarisme, ikke kun med ord, men også i handling.« Med 20 mio. herboende muslimer er Europa dybt berørt.»Europas fremtid lyder med én sætning: Islams europæisering eller Europas islamisering. I islams verden: Verdsligt demokrati eller islamisme. I begge scenarier har godfølerne ingen plads, for de styres af ønsketænkning, ikke af virkeligheden slutter Bassam Tibi.

Postet av: Shoaib

"bassam tibi": Kan du skrive under eget navn? Og kan du poste noe som er relevant for den aktuelle tråden er du snill?

21.09.2006 @ 00:09
URL: http://islam.weblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/2094726
hits Site Meter