Israel, Hamas og en norsk journalist


En nevneverdig artikkel i Aftenposten idag av Halvor Tjønn om Hamas, eller mot Hamas, alt ettersom. Nå er ikke Hamas Charter noe jeg synes altfor mye om, men slikt osende forakt som journalisten legger til grunn synes jeg det er noe i veien med.
Apartheid.
En spesiell form for religiøs apartheid dukker frem flere ganger i charteret. Bare muslimer er velkommen som medlemmer, slås det fast.

- Enhver muslim som antar bevegelsens tro, ideologi, som følger dens program og holder på dens hemmeligheter, er velkommen. Den som gjør det, vil bli belønnet av Allah, heter det.

Vil samme journalist beskylde Kristelig folkeparti, med sin bekjennelsesparagraf for å bedrive en "spesiell form for religiøs apartheid"?


Kommentarer:
Postet av: Martin

Akkurat her har du et godt poeng. Men så står det veldig mye annet i Hamas charter, som er på lik linje med både nazisters og KKKs tankegang.Den eneste forskjellen jeg kan se på dette og KrFs bekjennelsesparagraf må være at det ikke står noe om en belønnelse fra den kristne Gud. Personlig synes jeg det er naturlig i enkelte sammenhenger at en må være av en viss oppfatning iforhold til visse spørsmål for å være med, utifra institusjonens mål. Selvsagt må man ikke være kristen for å stemme på KrF eller muslim for å stemme Hamas. Men i KrFs tilfelle ser jeg på det som viktig at de som står i høye stillinger i partiet og fører det frem, er folk med et kristent livssyn- ikke bare de som kan sympatisere med deler av dèt.Da kan ting fort endres.Ellers takk for svar på bloggen min.

15.06.2006 @ 15:19
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Shoaib

Mitt poeng var egentlig ikke Hamas sitt charter i det hee tatt. Jeg har ikke lest hele, og kan derfor si lite lurt om det. Jeg føler forsåvidt også at i enkelte organisasjoner må være forbeholdt en gitt gruppe. Å ha en kristelig org. med en ikke-kristen leder blir jo bare for dumt. Det samme med en muslimsk organisasjon eller humanetikere etc. Men journalisten i sin iver etter å demonisere Hamas enda mer bruker dette og trekker inn apartheid som sammenlignig. Det blir for dumt.

15.06.2006 @ 21:16
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Martin

Helt enig. Noen bruker en stor iver over å demonisere andre at de lett glemmer at noen av deres poenger, er svært dårlige. Da er det bedre å utelate disse.

16.06.2006 @ 00:21
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Oslofyr

Innlegget ditt faller dessverre på at artikkelen i aftenposten trekker fram _mange_ eksempler på hvorfor Hamas er ren ondskap. At de er et politisk apartheid er en ting. Andre ting er at en rekke av "poengene" i charteret dems er enten ren forakt for verdenssamfunnet, eller direkte falsum.Ren forakt for verdenssamfunnet finner man eksempelvis i artikkel 13:"Initiatives, and so-called peaceful solutions and international conferences, are in contradiction to the principles of the Islamic Resistance Movement. "Rene falsum finner man eksempelvis i artikkel 22:"When they will have digested the region they overtook, they will aspire to further expansion, and so on. Their plan is embodied in the "Protocols of the Elders of Zion", "Sammenligningen med KrF faller dermed på sin egen urimelighet. Hamas er og forblir en terrororganisasjon med et charter så motbydelig og fylt av rasisme og ondskap at det er vondt å se på. KrF sier bare som så at "ja de er kristne, og de vil kjempe for kristne verdier" .. samtidig ønsker de ikke direkte å skade andre.Jeg tror, for å være ærlig, at kritikk av Hamas er det siste du ønsker å protestere mot, om du ønsker å bli tatt bittelitt seriøst ... Du sier i en kommentar at du ikke har lest Charteret til Hamas. Jeg har. Det bør du også gjøre.

17.06.2006 @ 22:03
Postet av: Shoaib

Jeg er ikke enig. Jeg sier altså ikke noe om Hamas, jeg kjenner ikke charteret ders, og ikke lest det. Så en delen kan jeg ikke kommenetere på. Poenget mitt var ikke å protestere mot at journalisten angriper Hamas, men at han i iveren tar "alt", også ting man aldri ville angrepet andre på. Det er som når man virkelig hater noen, og legger til litt ekstra når man sier noe om hvor ille de er. Vedrørende Hamas, jeg kjenner som sagt ikke charteret deres, og før eller senere blir jeg vel nødt til å ta meg tid til å lese det. Skal si noe mer om det eventuelt da. Jeg tror imidlertid det er vanskelig å forstille seg livet til disse menneskene fra vår stille, rolige og fredlige hjørne her oppe i nord. Men et spørsmål sånn helt mot slutten, og det er et helt enkelt og ærlig spørsmål, vil du bruke like harde ord om organisasjoner fra Israel?

17.06.2006 @ 22:28
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Peder Dahl

Hei Shoaib ,det ekanskje en idee og lese Hamas’ charter?Hamas’ charter, artikkel 32 Hitlers Mein Kampf henviser til nøyaktig det samme antisemittiske grunnlaget som Hamas charter: Sions vises protokoller. La oss først se hva gode gamle Adolfs skrev om Protokollene, deretter ser vi hva Hamas skriver, så ser vi litt på hva Protokollene er (Wikipedia), før vi avslutter med Hamas’ charter, artikkel 32.Nazi-propaganda og støtte til grupper som forfekter jødeutryddelse har med garanti ikke vært en post i det norske statsbudsjettet etter 1945. Det skulle et SV i regjering for å få dette til.Adolf Hitler:”... To what extent the whole existence of this people is based on a continuous lie is shown incomparably by the Protocols of the Wise Men of Zion, so infinitely hated by the Jews. They are based on a forgery, the Frankfurter Zeitung moans and screams once every week: the best proof that they are authentic. [...] the important thing is that with positively terrifying certainty they reveal the nature and activity of the Jewish people and expose their inner contexts as well as their ultimate final aims.”Hamas:”… for the Zionist plan has no limits, and after Palestine they want to expand [their territory] from the Nile to the Euphrates, and when they finish devouring one area, they hunger for further expansion and so on, indefinitely. Their plan is expounded in The Protocols of the Elders of Zion, and their present [behavior] is the best proof for what we are saying.”Sions vises protokoller er en et verk som påstår å avsløre den jødiske verdenskonspirasjonen. Wikipedia sier følgende om Protokollenes struktur og temaer:”The twenty-four Protocols are posited as instructions to a new Elder, outlining how the group will control the world. The Elders want to trick all "gentile nations," whom they call "goyim," into doing their will. Their preferred methods include:The propagation of ideas of all possible complexions with the task of undermining established forms of order, including Darwinism, Marxism, Nietzsche-ism, Liberalism, Socialism, Communism, Anarchism, and Utopianism (in Protocols 2, 9 and 12)Creating the impression of the existence of freedom of press, freedom of speech and human rights, all of which are subsequently undermined and become mere illusions or deceptive smokescreens behind which actual oppression lies (in Protocols 12 and 17))The destruction of Christianity and other religions, followed by a transitional stage of atheism, followed finally with the hegemony of Judaism (in Protocols 14 and 17))Alcoholism (in Protocol 1))Materialism (in Protocol 4))World Government (in Protocol 5))World-Wide Wars (in Protocol 7))Universal suffrage (in Protocol 10))Distractions (in Protocols 13))Pornographic literature (in Protocols 14))Brainwashing (in Protocol 16))Economic depressions (in Protocol 20))Control of the media and finance will replace the traditional sources of social order with one based on mass manipulation and state engineered propaganda, where powerful elites and institutions conspire to conceal unpalatable truths from the masses. In these respects, the Protocols draw on long-standing conservative and Christian criticisms of modernity, radicalism and capitalism, but present them as part of an orchestrated plot, rather than as a product of impersonal historical processes.”Hamas’ artikkel 32”The Attempt to Isolate the Palestinian PeopleArticle Thirty-TwoWorld Zionism and the colonialist powers attempt, by clever maneuvering and meticulous planning, to pull the Arab states, one by one, out of the circle of the conflict with Zionism, so as to ultimately isolate the Palestinian people. It has already taken Egypt out of the circle of conflict to a large extent through the treacherous Camp David Accords [of September 1978], and it is trying to pull additional [Arab] countries into similar agreements so that they leave the circle of conflict.The Islamic Resistance Movement calls upon all the Arab and Muslim peoples to strive seriously and diligently to prevent this horrible scheme, and to alert the masses to the danger inherent in leaving the circle of the conflict with Zionism. Today it is Palestine, and tomorrow some other country or countries, for the Zionist plan has no limits, and after Palestine they want to expand [their territory] from the Nile to the Euphrates, and when they finish devouring one area, they hunger for further expansion and so on, indefinitely. Their plan is expounded in TheProtocols of the Elders of Zion, and their present [behavior] is the best proof for what we are saying.Leaving the circle of the conflict with Zionism is an act of high treason; all those who do this shall be cursed. "Whoever [when fighting the infidels] turns his back to them, unless maneuvering for battle or intending to join another [fighting] company, he incurs Allah's wrath, and his abode shall be hell. Most unfortunate is his fate." (Koran, 8:16)All forces and capabilities must be pooled to confront this ferocious Mongol, Nazi onslaught, lest homelands be lost, people be exiled, evil spread on the earth and all religious values be destroyed. Each and every person should know that he is responsible to Allah."Anyone who does a grain's weight of good shall see it, and anyone who does a grain's weight of evil shall see it." (Koran, 99:7-8)In the circle of the conflict against world Zionism, the Islamic Resistance Movement sees itself as a spearhead or as a step forward on the road [to victory]. It joins its efforts to the efforts of all those who are active in the Palestinian arena. It now remains for steps to be taken by the Arab and Islamic world. [The Islamic Resistance Movement] is well qualified for the upcoming stage [of the struggle] with the Jews, the warmongers."We have planted enmity and hatred among them [i.e., among the Jews] until the Day of Resurrection. Every time they kindle the fire of war, Allah extinguishes it. They strive to spread evil upon the earth, and Allah does not love those who do evil." (Koran, 5:64)”Kilde: The Middle East Research Institute, Special Dispatch Series No. 1092. The Covenant of the Islamic Resistance Movement – Hamas. Resten av Hamas’ charter finnes også her.Hamas' charter, artikkel 13 Det hevdes fra ulike hold at Norge må støtte Hamas for å opprettholde en dialog, og derigjennom nå frem til fredelige løsninger. Etter å ha lest Hamas’ charter, mener Milton at dialog med Hamas kanskje ikke er særlig realistisk. Døm selv. Her gjengis en forkortet versjon av Hamas’ charter, artikkel 13, om fredelige løsninger, fredsinitiativer og internasjonale fredskonferanser:”Peaceful Solutions, Initiatives and International ConferencesArticle ThirteenThe initiatives, the so-called peace solutions, and the international conferences for resolving the Palestinian problem stand in contradiction to the principles of the Islamic Resistance Movement, for to neglect any part of Palestine is to neglect part of the Islamic faith. The nationalism of the Islamic Resistance Movement is part of its [Islamic] faith. It is in the light of this principle that its members are educated, and they wage jihad in order to raise the banner of Allah over the homeland.…From time to time there are calls to hold an international conference in order to seek a solution for the [Palestinian] problem. Some accept this [proposal] and some reject it, for one reason or another, demanding the fulfillment of some condition or conditions before they agree to hold the conference and participate in it. However, the Islamic Resistance Movement - since it is familiar with the parties participating in the conference and with their past and current positions on the issues of the Muslims - does not believe that these conferences can meet the demands or restore the rights [of the Palestinians], or bring equity to the oppressed. These conferences are nothing but a way to give the infidels power of arbitration over Muslim land, and when have the infidels ever been equitable towards the believers?…There is no solution to the Palestinian problem except by jihad. Initiatives, proposals and international conferences are a waste of time and a farce. The Palestinian people is far too eminent to have its future, its rights and its destiny toyed with.”http://miltonmarx.blogspot.com/2006/05/hamas-charter-artikkel-13.htmlKilde: The Middle East Research Institute, Special Dispatch Series No. 1092. The Covenant of the Islamic Resistance Movement – Hamas. Den fullstendige artikkelen, samt resten av Hamas’ charter finnes her.

Postet av: Shoaib

Takk, når jeg leser charteret skal jeg lese hele, uten kommentarer. Men artikkelen du sendte tidligere om "den radikale taper" står først på listen.

18.06.2006 @ 00:11
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Oslofyr

Shoaib skrev:Vedrørende Hamas, jeg kjenner som sagt ikke charteret deres, og før eller senere blir jeg vel nødt til å ta meg tid til å lese det.Jeg tror det ville være lurt.Skal si noe mer om det eventuelt da. Jeg tror imidlertid det er vanskelig å forstille seg livet til disse menneskene fra vår stille, rolige og fredlige hjørne her oppe i nord.Dette er kanskje en forklaring, men det er ikke en unnskyldning. Det er vanskelig for oss å skjønne hva som beveget seg i russland før revolusjonen, og de ble til Sovjet. Det er vanskelig for oss å skjønne hvordan tyskerene følte seg undertrykket etter første verdenskrig, og så videre.Det å velge å tro på og støtte ondskap får ikke min sympati uansett hva unnskyldningen eller forklaringen er. Men et spørsmål sånn helt mot slutten, og det er et helt enkelt og ærlig spørsmål, vil du bruke like harde ord om organisasjoner fra Israel?Hvis de stod for tilsvarende rendyrket ondskap som Hamas? Uten tvil. Eneste nåværende israelske organisasjonen som kanskje kommer opp er "Kahane Chai" - men de er visstnok nesten borte. Filosofien dems er noen hakk mindre hatsk sånn totalt sett enn Hamas', men fremdeles langt over stokk og stein:http://www.kahane.org/philosophy.htm"Jewish Defence League" og "Jewish Task Force" er heller ikke organisasjoner som står særlig høyt på lista mi over respektable organisasjoner, men de kommer ikke i nærheten av Hamas målt i ren ondskap.Det som gjør at Hamas kommer i en særstilling er måten de tråkker på /alle/ som ikke er muslimer, og hvordan de ser ut til å si at "alt vondt i verden er jødenes skyld". Eneste organisasjoner jeg har sett tilsvarende faenskap fra er Vigrid her i Norge.

18.06.2006 @ 10:58
URL: http://www.nwo.no
Postet av: Oslofyr

Shoaib: Overnevnte innlegg kan være litt vanskelig å lese. Jeg prøvde å bruke "i"-taggen i html, men det fungerte dårlig. Håper du klarer å sortere ut når jeg siterer hva du skrev og når jeg skrev egne ting. I framtiden vil jeg sitere ved å sette det du skriver i "-tegn.

18.06.2006 @ 10:59
Postet av: Shoaib

Oslofyr, det gikk greit nok. Det var forsåvidt ment som en forklaring, og ikke en unnskyldning. Det med israelske organisasjoner skal vi se mer på etterhvert, kanskje vi er enig i mye alikevel :)

19.06.2006 @ 08:08
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Jesper Langballe

Luther skriver om islam: »Her er ingen syndernes forladelse, ingen nåde, ingen Helligånd. Og hvad mere skal jeg sige - alt er tilintetgjort (...) at Kristus skal stå under Muhammed og være ringere end han. Hvem ville ikke hellere være død end leve under et sådant regimente, hvor han må tie om Kristus og se og høre på en sådan bespottelse og vederstyggelighed imod ham! Og dog griber det alligevel så voldsomt om sig, hvor han erobrer et land, at man også frivilligt underkaster sig. Derfor må enhver bede, som bede kan, at en sådan vederstyggelighed ikke bliver herre over os, og vi ikke straffes af den guddommelige vrede med et så frygteligt ris.«

20.06.2006 @ 23:09
URL: http://www.berlingske.dk/kronikker/
Postet av: Shoaib

Jesper: Det var MYE Luther og hans samtidige ikke visste, heller ikke om Islam. Det han sier om islam er til stor del feil. Det han sier som stemmer et at de finnes ingen hellig ånd innen islam, og ingen treenighet.

20.06.2006 @ 23:29
URL: http://islam.weblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1466430
celexa

giawin inixequ...

celexa 20mg
06.03.2007 @ 15:31
hits Site Meter